Kunkku Instagramissa

Erasmus-projekti Media and Information Literacy: Don´t get fooled by fake news!

Kuninkaantien lukion Erasmus-projekti Media and Information Literacy: Don´t get fooled by fake news! on toteutettu yhdessä ruotsalaisen Huddingegymnasietin kanssa. Kuninkaantien lukiosta mukana on ollut neljä opettajaa (Juha Andersson, Lasse Laukkanen, Seija Louhivirta ja Anne Suontaus) sekä 18 opiskelijaa, joista kaksi (Aava Niskakangas ja Vilma Virta) oli mukana suunnitteluvaiheissa. Huddingegymnasietista projektin eri vaiheissa on ollut mukana yhteensä neljä opettajaa ja kymmenen opiskelijaa. Projektin tunnuksena on ollut #stopfakenews ja työkielenä englanti. Yhteisiä tapaamisia on ollut neljä, ja kaikki ovat kestäneet viisi päivää. Projektin tavoitteena on ollut lisätä mukana olevien opettajien ja opiskelijoiden mediatietoisuutta ja mediaosaamista ja myös jakaa osaamista omassa yhteisössä sekä laajemmin.

Opettajat ja suunnittelijaopiskelijat matkustivat Tukholmaan ja Huddingeen syyskuussa 2017. Tällöin suunniteltiin lokakuun tapaamista. Lokakuussa 2017 oli koko ryhmän matka Tukholmaan, jossa vierailtiin museoissa, kuunneltiin luento valeuutisista sekä ideoitiin projektiin liittyviä some-kampanjoita.

Loppuvuodesta 2017 ja alkuvuodesta 2018 Kuninkaantien lukion opiskelijat jakautuivat kahteen ryhmään ja toteuttivat kaksi eri some-kampanjaa. Toinen oli joulukalenteri, jossa joka päivä koulun Instagram-tilillä julkaistiin valeuutisiin tai medialukutaitoon liittyvä päivitys: kuvia ja videoita. Ryhmän mottona oli #totuuskuuluukaikille (videoesimerkki). Toinen ryhmä kampanjoi puolestaan alkuvuodesta teemalla #luotaitseesi (videoesimerkki) erilaisin keinoin (kuvia ja videoita), jossa kantavana ajatuksena oli vahvistaa sosiaalisen median avulla itsetuntoa.

Lisäksi opiskelijat jakautuivat viiteen ryhmään ja kävivät peruskouluissa opettamassa medialukutaitoa. He suunnittelivat oppituntien sisällön itse ja esittelivät ne ennakkoon opettajille. Oppitunneista tuli hyvää palautetta. Vierailut ajoittuivat helmi-maaliskuulle. Ruotsalaiset opiskelijat tekivät puolestaan omat some-kampanjansa ja opetustuokionsa samaan aikaan. Videoraportti eräästä kouluvierailusta ohessa.

Helmikuussa 2018 kolme ruotsalaisopettajaa ja kaksi opiskelijaa olivat puolestaan Suomessa. Silloin ideoitiin yhteistä tapaamista huhtikuussa. Tällöin opettajat myös vaihtoivat kokemuksiaan mediataitojen opettamisesta. Huhtikuussa ruotsalaiset vierailivat puolestaan isommalla ryhmällä. Silloin sosiaalisten aktiviteettien (”sählymaaottelu” ja Amazing Race Helsingissä) lisäksi vierailtiin Päivälehden museossa ja kuunneltiin toimittajavieraan luento. Opiskelijat esittelivät toisilleen some-projektejaan, opetustuokioitaan sekä tekivät videot, joissa arvioivat oppimistaan projektissa; tässä yksi niistä, ja tässä vielä toinen.

Kuninkaantien lukion opiskelijoiden some-projektit saivat runsaasti näkyvyyttä koulussa (yhteensä yli 20 000 katselukertaa Instagramissa). Lisäksi opiskelijoidemme asenne oli koko projektin ajan innostunut ja reipas. Olimme hyvin ylpeitä niin opiskelijoidemme aikaansaannoksista kuin siitä, millaisen kuvan he antoivat koulustamme.  Opiskelijat saivat projektista kaksi lukiokurssia, paitsi suunnittelijajäsenet kolme.



Kunkku somessa